John
Watson (1878-1958) este cel care a aplicat teoria lui Pavlov în psihologie. S-a
născut la
o fermă de
langa Greenville, Carolina de Sud. A absolvit colegiul Universităţii Furman şi
a
continuat
studiile la Universitatea Chicago, unde a început cercetările în psihologie pe
animale.
Dupa ce a obtinut doctoratul a lucrat la Universitatea Johns Hopkins din
Baltimore.
În 1913
Watson se face cunoscut în lumea psihologiei, prin articolul său manifest
„Psihologia
vazută de
un behaviorist”. În acest articol afirma că studiul conştientului prin
introspecţie nu
are ce
căuta în psihologie ca ştiinţă. Psihologia ar trebui să abandoneze „termeni
precum
conştient,
stări mintale, minte, conţinut, verificabil prin introspecţie, imaginaţie şi
altele la fel”
(Watson,
1913, p 166). În schimb, ţelul acesteia ar trebui să fie „predicţia şi
controlul
comportamentului”
(p 158). În particular, ar trebui să studieze doar stimuli, răspunsuri şi
formarea
obiceiurilor. În acest fel psihologia ar putea deveni o ştiinţa la fel ca
celelalte ştiinţe
naturale.
Un an mai târziu a citit lucrările lui Pavlov despre reflexe condiţionate
conceptele
susţinute
de acesta au format baza (piatra de temelie) a studiilor sale. În 1916, Watson
a
început
studiile pe copii mici, devenind primul psiholog care a aplicat principiile
învătării pe
probleme
de dezvoltare. În 1929 cariera academică se încheie datorită mediatizării
divorţului
său care
are ca urmare concedierea sa de la universitate. Watson s-a recăsătorit şi a
intrat în
lumea
afacerilor, lucrând o vreme ca vânzător de cafea şi functionar la magazinul
Macy’s. El
a
continuat să scrie despre dezvoltarea copilului, însă pentru reviste precum Cosmopolitan,
Studiile
lui Watson s-au focalizat pe comportamente, fiind şi un adept al teoriilor
ecologiste a
făcut
urmatoarea propunere devenită faimoasă: “Daţi-mi o duzină de copii sănătoşi,
bineformaţi,
şi mediul
specificat de mine în care sa îi cresc şi garantez că luându-l pe oricare la
întâmplare
îl voi antrena să devină orice fel de specialist aş alege: doctor, avocat,
artist,
negustor,
şef şi , da, chiar şi cerşetor sau hoţ, indiferent de talente, înclinaţii,
tendinţe, abilităţi,
vocaţii,
şi rasa înaintaşilor săi.” (Watson, 1924, p. 104)
Unul din
interesele majore ale lui Watson a fost condiţionarea emoţiilor. El susţinea că
la
naştere nu
există decât trei reacţii emoţionale neînvăţate: frica, furia şi iubirea. De
fapt, ceea
ce
observăm noi sunt trei răspunsuri fizice diferite, dar de dragul simplităţii le
vom numi
emoţii.
Frica este
vizibilă la copii prin comportamente cum sunt respiraţie rapidă, strânsul
pumnilor,
inchiderea
ochilor, plâns. Ea este provocată doar de doi stimului, anume zgomotul brusc şi
pierderea
sprijinului (ca atunci când capul bebeluşului nu este susţinut). Totuşi, copiii
mai
mari se
tem de tot felul de lucruri oameni care par ciudaţi, sobolani, câini, întuneric
şi aşa mai
departe.
Aceasta înseamnă că stimulii care provoacă majoritatea reacţiilor de frică sunt
învăţaţi.
De exemplu, un băieţel se temea de şerpi deoarece se speriase de un ţipăt
puternic
când
văzuse unul. Şarpele devenise un stimul condiţionat.
Furia este
iniţial un răspuns neînvăţat la restricţia mişcărilor corpului. Dacă nu lăsam
un copil
de 2 ani
să meargă unde îşi doreşte începe să ţipe şi să îşi mişte haotic corpul. Deşi
furia este
iniţial o
reacţie la o situaţie, a fi ţinut forţat, mai târziu ea se manifestă într-o
varietate de
situaţii,
trebuie să se spele pe faţă, să stea pe toaletă, să se dezbrace, să facă baie
şi asa mai
departe.
Aceste cerinţe ale adulţilor provoacă furie deoarece sunt asociate cu
constrângeri
fizice,
copilul se înfurie când i se spune să se dezbrace deoarece acest ordin a fost
asociat
iniţial cu o reţinere forţată.
Iubirea
este iniţial un răspuns provocat automat de mângâierea pielii, gâdilat şi
legănat.
Bebeluşul
răspunde prin zâmbet, râs, murmur, gângurit şi alte răspunsuri afective
pozitive. La
început
copii mici nu iubesc anumite persoane, ei sunt condiţionaţi să facă acest
lucru. Faţa
mamei
apare frecvent împreună cu mângâierea, legănatul şi astfel devine un stimul
condiţionat
care singur provoacă sentimente pozitive pentru ea. Mai târziu, şi persoanele
asociate
mamei în diverse moduri provoacă astfel de răspunsuri. Deci, sentimentele
tandre sau
pozitive
faţă de ceilalti sunt învăţate prin stimuli de ordinul doi.
De fapt,
multe din lucrarile lui Watson (1913) despre emoţii sunt speculaţii, unele
chiar vagi.
El spunea
că cele trei emoţii de bază “se atasează unei varietăţi de stimuli cu
răspunsuri
completate
sau modificate ale acestora” (p. 165), dar nu spunea mai nimic despre cum
apăreau aceste modificări.
Watson
completat prin experimente aceste speculaţii. Experimentul său major a fost
legat de
condiţionarea
emoţiei de frică la un copil de unsprezece luni numit Albert B. Watson şi
Raynor
(Watson, 1924, p. 159-164) au vrut să vadă dacă îl pot condiţiona pe Albert să
se
sperie de
un cobai. La începutul experimentului, Albert nu manifesta comportamente de
teama,
frică la vederea cobailor. S-a asociat prezenţa cobaiului cu zgomote (produse
de
lovirea
unei bare de lemn în spatele copilului la nivelul capului acestuia), asocierea
care a
determinat
iniţial reacţii de uimire pentru ca ulterior Albert să manifeste reacţii de
frică, plâns
şi încercare de a pleca din încăpere.
Câteva
zile mai târziu, Watson şi Raynor (Watson, 1924) au testat generalizarea
stimulilor şi
au
observat că deşi Albert se juca cu multe obiecte, îi era teamă de orice jucărie
care avea
blană. El
plângea sau se agita ori de câte ori vedea un iepure, un câine, o haină de
blană, vată,
sau o
mască de Moş Crăciun, deşi înainte nu îi era teamă de aceste lucruri. Teama lui
Albert
se generalizase la toate obiectele cu
blană.
Una dintre
aplicaţiile practice ale teorie lui Watson a fost metoda de decondiţionare a
reacţiilor
de frică. A lucrat cu un băieţel de 3 ani care se speria de jucăriile sau
fiinţele cu
blană, dar
şi de peşti şi jucării mecanice.
Procedura
de decondiţionare a avut următoarele etape: copilul a fost aşezat pe un scaun
înalt
la masă şi
i s-a dat să mănînce. Un iepure alb inchis într-o cuşcă i-a fost arătat de la o
distanţă
care să nu
provoace reacţii de frică. A doua zi cuşca cu iepurele a fost apropiată treptat
până
când s-a
constatat că prezenţa sa declanşează frică moment în care se încheia etapa din
ziua
respectivă.
S-a reluat experimentul câteva zile, în final copilul a acceptat iepurele în
preajma
sa, ţinea
gustarea cu o mână şi cu cealaltă se juca cu iepurele. Astfel s-a eliminat
frica de
fiinţe şi obiecte cu blană
Procedeul,
deşi anticipat de Locke, era absolut nou, iar astăzi această decondiţionare
este
cunoscută
ca o forma de modificare comportamentală numită desensibilizare
sistematică.
Subiectul
relaxat este gradat pus în contact cu stimulul care declanşează frica,
terapeutul se
asigura că
sentimentele de frică apar în limite moderate astfel încât după un număr de
şedinţe
subiectul
învăţa să asocieze sentimentede bine şi relaxare cu obiectul sau fiinţa care
iniţial
declanşa trăiri anxioase sau de frică.
În mare
parte datorită efortului lui Watson, paradigma clasică a condiţionării a
devenit una din
pietrele
de temelie în psihologie.
În acelaşi
timp, trebuie notat faptul că acest model are o serie de limite. Pe de o parte,
cercetătorii
au descoperit că este mult mai greu de condiţionat răspunsurile bebeluşilor
decât
susţinea
Watson. Acest lucru pare adevărat în timpul primei luni de viaţă. Probabil
condiţionarea
clasică devine mai uşoară odata ce copii dezvoltă ceea ce Piaget (1970) numeşte
„reacţii
circulare”. Odata ce pot coordona actiuni senzoriomotorii, pot să facă mult mai
multe
asocieri.
O altă
limită ţine de tipurile de stimuli condiţionaţi, cercetătorii au încercat să
condiţioneze
copii mici
să se teamă de draperii şi bucăţi de lemn în loc de cobai şi nu au reuşit sau
au reuşit
cu foarte
mare dificultate şi reflexul nu a avut stabilitate. O explicaţie a acestor
eşecuri a fost una care ţine de biologie şi anume, s-ar putea să existe
constrângeri biologice în legătură cu
tipul de stimuli cu care se asociază
diferite răspunsuri.
Din
perspectiva teoriei învăţării, în cele din urmă, condiţionarea clasică pare
limitată de
diverse
tipuri de răspunsuri. Condiţionarea reflexelor se pare că se aplică mai bine la
răspunsurile
înnăscute (care pot include multe reacţii emotionale). Este discutabil dacă
acest
tip de
condiţionare poate explica cum se învăţă comportamente complexe cum ar fi:
vorbitul,
folosirea
uneltelor, dansatul, sau şahul. În formarea acestor deprinderi se asociază o serie
de
reacţii cu
o bază înnăscută dar şi comportamente de încercare şi eroare non-înnăscute şi
creative.
Comments
Post a Comment