Maslow este un reprezentant al psihologiei umaniste. A criticat atat behaviorismul, cat si psihanaliza, mai ales conceptia lui Freud. Studiind numai ceea ce era mai rau in om (nevrozele si psihozele) psihologia apartinand acestor scoli a ignorat toate starile afective benefice cum ar fi: fericirea, multumirea, satisfactia sau pacea spiritului.
Maslow spunea: „studiul unor specimene handicapate,
imature, bolnave poate conduce doar la o psihologie handicapata'. Ea arata ca
psihologii au subestimat natura umana neluand in considerare exemplarele cele
mai creative, mai mature si mai sanatoase.
Studiul celor mai reprezentative personalitati ale
speciei umane reprezinta trasatura distinctiva cea mai pregnanta a teoriei
personalitatii la Maslow. Daca vrei sa studiezi cat de repede alearga un om
trebuie sa-i studiezi pe cei mai buni alergatori, nu pe cei mediocri, pentru a
determina nivelul cel mai inalt al potentialului uman.
Teoria personalitatii la Maslow este de fapt o teorie a
motivatiei. El a studiat biografiile unor personalitati marcante si a ajuns la
concluzia ca oamenii poseda in interiorul lor niste tendinte instinctive spre
crestere, dezvoltare si autoactualizare, mai precis spre valorificarea
propriilor disponibilitati.
Motivatie si
personalitate: Ierarhia trebuintelor
Maslow afirma ca omul poseda un numar de trebuinte innascute
care activeaza si directioneaza comportamentul subiectului. Trebuintele au un
caracter instinctiv. Comportamentele puse in actiune pentru a satisface
respectivele trebuinte au un caracter dobandit si variaza de la un individ la
altul. Aceste trebuinte universale sunt organizate ierarhic. O trebuinta de
nivel superior nu este activata pana cand nu sunt satisfacute trebuintele de
nivel inferior (sa fie satisfacute macar partial). Astfel, de pilda, o persoana
flamanda sau amenintata nu va simti nevoia de apartenenta sau de dragoste. Cand
nevoia de apartenenta sau cea de dragoste sunt satisfacute, omul poate simti
nevoia de stima si respect, iar daca si acestea sunt satisfacute, va fii pusa
in functiune nevoia de atitoactualizare.
·
Trebuinta de
actualizare
·
Trebuinta de stima: de la sine insusi si de la altii
·
Trebuinte de apartenenta si dragoste
·
Trebuinte de securitate siguranta, ordine, stabilitate.
·
Trebuinte fiziologice: hrana, apa, sex.
Oamenii nu sunt motivati de toate aceste trebuinte in acelasi timp, doar o
singura trebuinta fiind dominanta. De pilda, o femeie de afaceri nu va mai fi
dominata de trebuinte fiziologice, ci va cauta stima si auto-actualizarea. Cu
toate acestea ierarhia trebuintelor poate fi rasturnata: astfel, daca se
produce o recesiune economica si persoana isi pierde serviciul si isi
cheltuieste economiile, trebuintele fiziologice revin pe primul loc. Trebuintele
cu pozitie inferioara in ierarhie sunt mai puternice.
Trebuintele superioare apar mai tarziu in cursul evolutiei speciei; toate
fiintele vii au nevoie de hrana si apa, dar, numai omul are nevoie de
autoactualizare, de a sti, de a intelege. Cu cat o trebuinta este mai inalta,
cu atat ea este mai umana.
Trebuintele superioare apar mai tarziu in evolutia individului: trebuintele
biologice apar in copilarie, cele de
apartenenta si stima, in adolescenta, iar cele de autoactualizare, la mijlocul
vietii.
Cu cat trebuintele sunt mai sus in ierarhie, cu atat mai putin importante
sunt pentru supravietuire, satisfacerea lor putand sa fie amanata.
Nesatisfacerea unor trebuinte superioare nu produce o criza atat de puternica
asa cum se intampla in cazul nesatisfacerii trebuintelor inferioare. Din acest
motiv trebuintele inferioare sunt
numite de Maslow „trebuinte de deficit'.
Desi sunt mai putin necesare pentru
supravietuire, trebuintele superioare contribuie la randul lor la supravietuire si dezvoltare. Astfel,
satisfacerea unor trebuinte de nivel superior conduce la o viata mai lunga, la
o mai buna stare de sanatate si, in general la cresterea eficientei biologice a
persoanei. Din acest motiv trebuintele
superioare sunt denumite „trebuinte de
crestere' sau „trebuinte ale eu-lui'.
Satisfacerea trebuintelor superioare este benefica nu numai sub aspect biologic, ci si
psihologic, pentru ca produce o pace
mai profunda si da un sentiment de implinire a vietii.
Satisfacerea trebuintelor superioare are nevoie de indeplinirea mai multor
preconditii complexe, comparativ cu trebuintele inferioare. Astfel, de pilda,
trebuinta de autoactualizare pune conditia ca toate celelalte trebuinte sa fie
satisfacute si implica niste
comportamente mai sofisticate decat cele orientate in directia procurarii
hranei.
Satisfacerea trebuintelor superioare implica, de asemenea, conditii externe mai bune: sociale, economice,
politice. Astfel, de pilda, pentru trebuinta de autoactualizare este necesara o
mai mare libertate de expresie.
O trebuinta nu trebuie sa fie total si pe deplin satisfacuta, inainte ca o
alta trebuinta din ierarhie sa-si faca simtita prezenta. Maslow vorbeste despre
asa-numita satisfacere partiala. Astfel, de pilda, el da exemplul ipotetic al
unui individ care si-a satisfacut nevoile fiziologice in proportie de 85%, cele de securitate, in
proportie de 70%, cele de dragoste si apartenenta 50%, cele de stima 40% si
cele de autoactualizare in proportie de 10%.
Metamotivatiile:
In urma studiului asupra persoanei autoactualizate, Maslow ajunge la
concluzia ca acestea sunt conduse de ceea ce el numea metamotivatii. El afirma
ca persoana autoactualizata nu se straduieste sa obtina ceva ci evolueaza.
Persoanele la care functioneaza metamotivatiile nu lupta pentru reducerea
unor deficiente si nu cauta sa reduca niste tensiuni, scopul lor fiind sa-si
imbogateasca existenta, sa creasca tensiunea psihica cautand noul si
experientele cu caracter provocativ.
Maslow arata ca persoana autoactualizata nu este motivata in sens obisnuit
(sa reduca o tensiune) ci in directia maximizarii propriului potential.
Metamotivatiile reprezinta mai curand moduri de a fi, decat cautarea si
atingerea unor obiective.
Frustrarea atingerii metamotivatiilor produce, ceea ce Maslow numea
metapatologia. (Maslow, 1967). in astfel de cazuri sursa imbolnavirii psihice
este mai putin explicita pentru individ.
Metapatologia reprezinta diminuarea dezvoltarii plenare a
potentialitatilor fiintei umane.
Caracteristicile
persoanei autoactualizate:
Maslow este de parere ca personalitatile autoactualizate nu reprezinta mai
mult de 1% din populatieCaracteristicile acestora sunt:.
1. O percepere eficienta
asupra realitatii.
Personalitatea autoaclualizata este capabila sa perceapa lumea, inclusiv pe
ceilalti oameni in mod clar si obiectiv. Perceptiile lor nu sunt distorsionate
de teama sau de anumite nevoi nesatisfacute. Nu au prejudecati si idei
preconcepute.
2. Se accepta pe sine, pe ceilalti si natura in
general.
Personalitatile autoactualizate isi admit punctele tari si slabiciunile
fara a avea tendinta de a distorsiona imaginea de sine si iara tendinta de a
simti o rusine si o culpabilitate excesive referitoare la esecurile si
imperfectiunile sale.
3. Personalitatea autoactualizata se caracterizeaza prin spontaneitate, simplitate si
naturalete.
Comportamentul personalitatii autoactualizate este deschis, direct, natural
si nu este bazat pe jocul de rol social.Personalitatea actualizata nu are
nevoie sa-si ascunda sentimentele si sa pretinda ca este altceva decat este.
Astfel de persoane sunt ele insele, fara a fi agresive sau rebele.
4. Concentrare pe probleme mai curand decat pe
propria persoana.
Personalitatile autoactualizate considera ca au un sens in viata, o anumita
datorie de indeplinit. Ele se dedica unui scop.
Personalitatile autoactualizate nu se angajeaza in activitate pentru bani,
glorie sau putere, ci pentru satisfacerea metatrebuintelor, pentru dezvoltarea
propriilor posibilitati, pentru actualizarea disponibilitatilor eului
5. Nevoia de intimitate si independenta..
Personalitatile autoactualizate nu numai ca sunt sanatoase psihic si pot
suporta izolarea de ceilalti, fara efecte psihopatologice, ci chiar mai mult,
ele au o anumita nevoie de izolare si solitudine decat alti oameni.
Ei se bazeaza mai mult pe ei insisi in satisfacerea trebuintelor si nu au o
dependenta excesiva fatade ceilalti. Datorita independentei, aceste persoane
pot parea la prima vedere mai reci si mai neprietenoase desi nu aceasta este
intentia lor. Ei sunt pur si simplu mai autonomi decat ceilalti oameni si nu
cauta cu orice pret sa obtina caldura si sustinere de la ceilalti.
6. Prospetimea permanenta a evaluarilor
Personalitati autoactualizate au capacitatea de a percepe lumea
inconjuratoare cu prospetime, mirare si entuziasm. Ele vor fi capabile sa se
entuziasmeze de un rasarit de soare, de o floare sau de o simfonie.
7. Trairea unor experiente de varf („peak
experiences').
Personalitati autoactualizate au momente de extaz intens, de fericire, de
bucurie extrema - experiente asemanatoare cu cele religioase. In cadrul unor
astfel de experiente ego-ul este depasit in cadrul unei trairi de tip
transcendent.
In timpul experientelor de varf, persoana se considera puternica,
increzatoare, hotarata.
8. Interese sociale
La fel ca si Adler, Maslovv considera ca oamenii autoactualizati, sanatosi
psihic sunt capabili sa traiasca sentimente de simpatie si empatie pentru
omenire in general. Ei au atitudinea fratelui mai mare fata de ceilalti oameni
(continua sa-i simpatizeze chiar daca acestia ii dezamagesc).
9. Relatii interpersonale mai intense.
Desi cercul de prieteni ai oamenilor autoactualizati nu este prea larg,
prieteniile lor sunt mult mai intense si mai profunde decat ale celorlalti
oameni. Frecvent ei au discipoli si admirator
10. Subiectii autoactualizati sunt mai creativi
decat restul populatiei.
Desi ei nu sunt totdeauna producatori de opere artistice sau stiintifice. Ei
pun in evidenta inventivitatea si originalitatea in toate aspectele vietii lor.
Sunt spontani, flexibili, deschisi si nu se tem de faptul ca ar putea face
greseli sau ca ar putea face un lucru stupid.
11.Structura de caracter
de tip democrati.
Ei accepta pe ceilalti si nu dau dovada de prejudecati rasiale, religioase
sau sociale. Ei sunt dispusi sa asculte si sa invete de la oricine si nu se
poarta cu superioritate fata de persoanele cu o educatie mai putin elevata.
12. Rezistenta la
enculturatie
Personalitati foarte sanatoase sub aspect psihic, sunt autonome, suficiente
lor insele si independente. Drept rezultat ele pot rezista presiunilor
culturale si sociale care le impun anumite linii de gandire si comportament.
Ele nu se razvratesc in mod deschis impotriva ordinii sociale si normelor
culturale, dar se conduc dupa regulile lor interioare.
Personalitatile
autoactualizate au si ele imperfectiunile lor. Subiectii pot fi adesea reci, duri,
ascunsi, pot avea momente de indoiala sau teama, rusine sau culpabilitate,
conflicte sau incordari.
Dar, astfel de trairi, reprezinta exceptii de la comportamentul lor firesc
(sunt mai putin frecvente si au durata mai scurta decat la
personalitatile obisnuite).
Daca trebuinta de autoactualizarc este innascuta, se pune problema de ce nu
devin toti oamenii autoactualizati.
Un motiv ar fi ca, cu cat o trebuinta se situeaza mai sus in ierarhia
trebuintelor, cu atat ea este mai putin puternica. Trebuinta de autoactualizare
nefiind puternica este usor inhibata de conditiile ostile de mediu.
Astfel, de pilda, Maslow da exemplul modului in care sex-rolurile din
cultura occidentala inhiba tandretea si sentimentalismul la baieti.
In cazul in care copilul este hiperprotejat, el nu va putea pune in actiune
noi tipuri de comportament, ceea ce il va impiedica sa-si dezvolte noi
deprinderi si abilitati.
Un alt motiv pentru care autoactualizarea poate fi blocata este ceea ce
numeste Maslow „complexul lui lona'. Aceasta inseamna ca noi ne temem si ne
indoim de propriile posibilitati si capacitati. Ne temem, dar in acelasi timp
ne simtim provocati de propriile noastre capacitati.
Al treilea motiv pentru care sunt atat de putine persoane autoactualizate
consta in faptul ca, drumul spre autoactualizare presupune mult curaj. Chiar
atunci cand trebuintele inferioare au fost satisfacute, autoactualizarea
presupune efort, disciplina, autocontrol si munca intensa.
Din acest motiv pare mai comod sa ne mentinem acolo unde ne aflam, decat sa
cautam mereu noi situatii cu caracter provocativ.
A renunta la rutini, la
siguranta si la „caile batatorite” presupune un mare act de curaj.
Se pare ca experientele copilariei sunt cruciale in inhibarea sau
stimularea trebuintei de autoactualizare. Controlul excesiv si rutina impuse
copilului, dar si permisivitatea excesiva pot reprezenta factori nocivi.
Maslow atrage atentia ca o libertate excesiva poate conduce la anxietate si
insecuritate la copil, ceea ce va frana dezvoltarea viitoare.
Linia corecta consta, dupa Maslow, a acorda copilului libertate in anumite
limite. In acelasi timp el subliniaza rolul dragostei acordate copilului cat si
satisfacerii nevoilor de baza in primii doi ani de viata pentru a asigura
premisele tendintei spre autoactualizare.
Comments
Post a Comment