Cattell defineste
personalitatea ca fiind acea structura care ne permite sa prezicem ce anume va
face un individ intr-o situatie data. Scopul lui Cattell, in ceea ce
priveste studiul personalitatii, consta in predictia comportamentului.
El exprima aceasta idee prin intermediul formulei: R
=f(PS)
R =reactia
individului (ce anume va face subiectul in situatia data);
S = situatia;
P = personalitatea.
Autorul arata ca variabila P (personalitate) este cel mai greu de cunoscut.
Subiectii pe care a
lucrat Cattell sunt subiecti normali, nu bolnavi psihic.
Cattell era de
parere ca este imposibil sa modifici comportamentul unui individ inainte de a
cunoaste ce anume trebuie schimbat. Din acest motiv este absolut necesar sa se
realizeze un studiu valid al personalitatii.
Datele pe care si-a
intemeiat Cattell teoria sunt culese prin intermediul chestionarelor, testelor
obiective, observatiilor si prin evaluarea comportamentelor in situatiile de
viata. Acest numarimpresionant de date a fost supus analizei factoriale. (El considera ca
daca intre doua variabile exista un grad ridicat de corelatie, inseamna ca acestea masoara aspecte asemanatoare ale personalitatii).
Cattell denumeste factorii de personalitate prin termenul de trasatura, acesta
fiind conceptul central al teoriei sale.
El considera ca
trasaturile sunt structuri mentale, parti componente ale personalitatii. Doar
in cazul in care cunoastem ce trasaturi vor caracteriza un
individ, putem prevedea ce anume va face el intr-o anumita situatie. Cattell defineste
trasaturile ca tendinte de raspuns relativ permanente ale unei
persoane.
Cattell
nu este de acord cu Allport care considera ca trasaturile au existenta reala,
el fiind de parere ca acestea sunt constructe ipotetice, desprinse pe
baza studierii comportamentului
deschis.
I. Intr-o prima clasificare
Cattell distinge:
Þ Trasaturi
comune, pe care le au toti oamenii intr-o anumita masura (ex.:
extraversie, spirit gregar).
Motivul pentru care
exista aceste trasaturi comune consta in aceea ca toti oamenii au unpotential
ereditar care include elemente similare si, in acelasi timp, sunt supusi unor
experiente sociale asemanatoare in cadrul aceleeasi culturi.
Þ Trasaturi
unice, specifice doar anumitor indivizi (acestea pot fi
observate mai ales la nivelul atitudinilor si intereselor).
II. O alta clasificare imparte trasaturile de
personalitate in:
a) - trasaturi care se refera la
abilitati (aptitudini);
b) - trasaturi temperamentale;
c) - trasaturi dinamice.
a) Abilitatile se refera la cat de eficient va actiona individul pentru atingerea unui scop; (ex. inteligenta).
b) Trasaturile
temperamentale definesc stilul general si tempoul comportamentului
(indrazneala, labilitate, iritabilitate).
c) Trasaturile
dinamice se refera la motivatie sau la fortele motrice ale
comportamentului.
Organizarea
dinamica a personalitatii
Trasaturile dinamice sunt direct legate de aspectele motivationale ale personalitatii.
Cattell arata ca o teorie a personalitatii care nu ia
in considerare fortele motivationale ale subiectului este incompleta, el
comparand-o cu o locomotiva fara combustibil.
Sistemul lui Cattell cuprinde doua tipuri de trasaturi
dinamice: (ergii) si sentimentele. Ambele se manifesta sub forma atitudinilor.
Termenul erg vine de la grecescul ergon , care inseamna activitate sau energie
si este utilizat de autor in locul termenilor de instinct sau tendinta,
termeni pe care ii considera prea vagi.
Cattell a identificat , in urma analizei factoriale,
11 ergi sau unitati motivationale:
foame
|
sex
|
dezgust gregaritate
|
curiozitate
|
furie
|
supunere securitate
|
atractie
|
protectie auto-afirmare
|
Stadiile
dezvoltarii personalitatii la Cattell
Cattell descrie 6 stadii de evolutie a individului.
I. Mica copilarie (1 -6 ani)
Reprezinta o etapa cu rol
formativ major in dezvoltarea personalitatii individului.
Ca rezultat al acestor influente
se formeaza atitudinile sociale primare, odata cu forta sistabilitatea ego-ului si
superego-ului, sentimentele de securitate si insecuritate, atitudinea fata de
autoritate, precum si tendinta spre nevrozism.
II. Copilaria
propriu-zisa (6-14 ani) Cattell considera ca in aceasta etapa apar
relativ putine probleme psihologice. Autorul considera ca aceasta reprezinta o
etapa de consolidare dupa tumultoasa perioada a micii copilarii. Acum apare
tendinta de independenta fata de parinti odata cu o crestere a tendintei de
identificare cu indivizi de aceeasi varsta.
III. Adolescenta (14-23 ani)
Reprezinta etapa de dezvoltare
cea mai stresanta si cea mai conflictuala. Acum creste incidenta tulburarilor
psihice, nevrozelor si comportamentelor de tip delincvent. Apar numeroase conflicte legate de nevoia de
independenta, auto-afirmare si problemele sexuale.
IV.Maturitatea (23-50
ani)
Aceasta etapa este, cel putin la
inceputurile sale, o etapa productiva, plina de evenimente si fericita pentru
subiect. Acum se pun bazele si se continua consolidarea carierei si se
intemeiaza familia. Individul devine mai putin fluid, iar stabilitatea
emotionala tinde sa creasca. Se produc
relativ putine modificari in ceea ce priveste structura de interese si
aptitudini.
V.Maturitatea tarzie
Presupune adaptarea persoanei la modificarile fizice,
sociale si psihologice. Sanatatea si vigoarea diminua, o data cu atractivitatea
persoanei. Copiii parasesc familia si pentru prima data persoana intrezareste
sfarsitul vietii. Acum se
produce, de regula, o reexaminare a sistemului de valori in jurul carora
subiectul si-a centrat viata. De asemenea, are loc o cautare a eului propriu.
V. Batranetea (senescenta)
Implica adaptabilitatea la un
numar mare de pierderi: decesul rudelor si prietenilor, pensionarea, pierderea
statutului social, precum si trairea singuratatii si insecuritatii.
Concluzie: Cattell admite influenta marcanta pe care o au asupra formarii personalitatii experientele din mica copilarie, dar nu considera ca individul devine prizonierul acestor experiente.De asemenea, el este adeptul dublei determinari a personalitatii: ereditate-mediu.
Cattell considera ca exista trasaturi de personalitate
comune, aplicabile tuturor indivizilor din cadrul unei culturi si trasaturi unice,
care caracterizeaza fiecare individ in parte.
Comments
Post a Comment