Henri Wallon(1879-1962).
Psiholog francez
S-a ocupat de
partea patologica a constiintei
Fost elev al Scolii Normale
Superioare, i-si ia licenta in filosofie (1902), obtine gradul de doctor in
medicina (1908) cu teza delirul persecutiei (1909), publica o teza de doctorat in litere, Copilul
terbulent (1925) si fondeaza laboratorul de psihologie a copilului, pe care il
va conduce timp de un sfert de secol. Impreuna cu P.Langevin, pregateste un
proect de reforma a invatamantului care va inspira reformele ce aveau sa
urmeze. A manuit cu multa competenta in analiza psihologica metoda dialectica,
fapt prin care s-a indepartat de modul in care au privit copilul O.Decroly, M.
Montessori si chiar J.Piaget, el nefiind un psiholog al copilariei ci al
copilului ce va devenii om, interesat fiind de geneza functiilor si
caracteristicilor psihice din copilarie pe plan afectivo-social. A studiat in
mod deosebit structurile si leziunile sistemului nervos al copiilor debili
mintali, sau motori, sau cu anumite infirmitati neuropsihice (1903-1910)
Sistemul sau de lucru a fost cel al comparatiei pentru a ajunge la explicarea
fenomenului uman.
H. Wallon, R.
Zazzoși Ph. Malrieu au propus o periodizare a dezvoltării psihice a copilului
care poate fi prezentată în modul următor :
Prima etapă
(0 – 6/7 luni)
este perioada formării la copil a primelor mijloace emoţionale de comunicare cu
omul matur. În primele 2 luni de viaţă adultul este prezent ca un excitant condiţionat
al unui număr limitat de reacţii emoţionale ale pruncului. Aproximativ la luna
a treia de viaţă adultul devine factor de semnificaţie emoţională generalizată.
Copilul începe a avea trebuinţa ca omul matur să fie prezent alături de sine în
afara situaţiilor organice. Pe baza unei reacţii emoţionale pozitive
generalizate la copil se formează o poziţie de un interes activ faţă de adult.
Etapa a doua
(6/7 – 12 luni)
este perioada emoţional-motorie. La această vârsta comunicabilitatea copilului
atinge un nivel maximal. În cadrul.Comunicării emoţionale iniţiativa trece de
partea micuţului: el cere de la adulţi atenţie. Treptat copilul devine tot mai
mult apt de a manipula cu stările emoţionale proprii, ceea ce este o
argumentare în favoarea dezvoltării primelor premise ale controlului voluntar
Etapa a treia
(1 – 3 ani) se caracterizează
prin mărirea independenţei,autonomiei copilului, care vrea să se asemene mai mult
cu adultul. O semnificaţie deosebită revine în această perioadă activităţii
practice cu obiectele. În acest timp micuţul imită omul matur datorită
dezvoltării limbajului, mersului.Datorită acestei imitări,copilul se
evidenţiază pe sine însuşi din anturajul social. Către vârsta de trei ani, după
H. Wallon, copilul descoperă independenţa „Eu”– lui propriu.
Etapa a patra
Este numită
personalism.Perioada dată(3 – 6/7 ani) începe cu desfăşurarea unui şir de
conflicte. Este vorba despre desfăşurarea unei crize în dezvoltare (criza de la
3 ani–„Eu singur”) După această primă fază negativă urmează faza pozitivă a
personalismului, care, la rândul său ,se subîmparte în două perioade. Prima
perioadă(începând cu vârsta de 4 ani) se caracterizează printr-o graţie în
comportare. Copilul devine pentru sine obiect de cercetare.Însă, copilul este
orientat tot timpul la atitudinea omului matur faţă de sine. În perioadaa doua
este caracteristică dorinţa copilului de a-i imita pe alţii.
Etapa a cincea
(7– 14 ani) –
procesul dezvoltării personalităţii, după părerea lui Wallon, pare cu mult mai sărac.
Copilul este mai mult orientat la mediul extern. Însuşind experienţa social. O
importanţă mare înaceasa perioadă au colectivele de copii, care determină
formarea personalităţii. În decursul acestor ani copilul depinde multe situaţii
şi relaţii sociale, de parcă el s-a
acomodat bine la acest mediu.După această perioadă liniştită urmează o
nouăcriză în dezvoltare, care începe o dată cu maturizarea sexuală.
Henri Wallon
subliniază rolul societații în dezvoltarea proceselor mintale,
intelectuale ale copilului.
Personalitatea copilului este modelată de către societatea care îl înconjoară. El
a lucrat pentru a stabili legătură între psihologie și marxism. Henri a înteles
relația între dezvoltarea copilului și societații în care subiectul era supus
diferitor stimuli, subiectul umna era abordat nu ca un fenomen izolat, ci ca un
tot întreg.
Piaget și
Wallon deseori discutau tematica ideilor
sale, Piaget încerca să găseasca un echilibru între ideile sale și a lui
Wallon. În timp ce Wallon considera că este mai important sublinierea
diferențelor între teorii.
În timp ce Piaget
încerca să găseasca structuri logice în dezvoltarea copilului, care subliniază
trecerea continuă de la o etapă la alta, Wallon sublinia importanța relațiilor
umane în dezvoltarea copilului. Wallon susținea că există o unitate nu numai
între etape, dar, de asemenea, în cadrul fiecărei etape în sine. Pentru Wallon
Piaget era doar un focar de idei și numai, dîndui o caracteristică ca fiind o
interpretație a ideilor individualiste și egoiste a lui Rousseau, unde practica
sociala este apreciată negativ.
Practica lui
Wallon are mult în comun cu ideile lui Vigotsky, ambii fiind influențați de
marxism și utilizau materialismului dialectic pe parcursul activității lor.
Wallon, ca și Vigotsky, punea un accent puternic pe rolul limbajului ca factor
a dezvoltarii copilului
Henry oferă
cititorului o idee importantă a ceea ce o psihologie marxistă ar putea arata ca.
O psihologie unde nu putem înțelege geneza individului fără a pune un puternic
accent pe formele sociale și culturale, care face posibil acest lucru.
Comments
Post a Comment