Aportul de baza in domeniul psihologiei copilului este conceptia
dezvoltarii intelectuale. “Elementele“ de baza a dezvoltarii intelectuale dupa
Piaget:
1.
transformarile - toate
actiunile copilului, de la cele elementare pana la cele superioare, sunt
indisolubil legate de notiunea data. Pentru a cunoaste obiectele, subiectul
trebuie sa actioneze cu ele, deci sa le trasnforme: miscare, combinare,
coraportare.
2.
constructiile – cunostintele obiective sunt un rezultat al
interactiunii subiectului cu obiectele si presupune 2 tipuri de activitate:
a)
coordonarea
actiunilor
b)
introducerea
interactiunii intre obiecte
Ele se afla intr-o
interdependenta reciproca. Cunostintele obiective sunt supuse unor anumite
structuri de actiuni. Structurile sunt un rezultat al constructiilor pe care nu
le gasim nici in obiecte nici in subiecte.
3.
operatiile – actiuni interiorizate cu caracter reversibil ce formeaza anumite
structuri, “grupari”.
Toate legaturile psihologice care apar in procesul dezvoltarii sunt
construite din procesele: asimilare,
acomodare si adaptare.
Asimilare – proces prin care o idee sau un obiect nou este inteles in
termenii conceptelor sau actiunilor (scheme) pe care copilul deja le are.
Asimilarea dupa Piaget este actiunea organismului asupra obiectelor din mediul
ambiant, in masura in care aceasta actiune depinde de conduitele anterioare
fata de aceleasi obiecte sau fata de altele similare. Asimilarea mintala este
incorporarea in schemele conduitei, acestea fiind repetate in mod activ. Asimilarea
exista permanent si intotdeauna cu alt proces – acomodarea.
Acomodarea – procesul complementar prin intermediul caruia toti
indivizii isi modifica conceptele si actiunile pentru a corespunde noilor
situatii, obiecte, informatii. Dupa Piaget, nu este un proces de supunere
pasiva, ci o simpla modificare a actiunilor. Asimilarea – procesul prin
intermediul caruia individul face fata noilor situatii prin schemele existente.
Iar acomodarea este procesul de modificare a schemelor existente sau elaborarea
altor noi.
Adaptare - schimburi
mediate intre subiect si obiecte, efectuate la distante spatio-temporale tot
mai mari si dupa traiectorii tot mai complexe…; punere in echilibru progresiv
intre un mecanism asimilator si o acomodare complementara…; adaptindu-se la
lucruri, gindirea insasi se organizeaza si organizindu-se structureaza
lucrurile…; interdependenta reductibila intre experienta si ratiune”.
In ansamblu,
adaptarea psihica este conceputa de J. Piaget ca fiind o echilibrare intre
asimilare si acomodare
Comments
Post a Comment